لین استارتاپ(lean) یا استارتاپ ناب چیست؟
استارتاپ ناب چیست؟
استارتاپ ناب روشی است که برای تأسیس یک شرکت جدید یا معرفی یک محصول جدید از طرف یک شرکت موجود استفاده میشود. لین استارتاپ از توسعه محصولاتی حمایت میکند که مصرفکنندگان قبلاً نشان دادهاند که خواهان آن محصول هستند، به طوری که به محض عرضه محصول، بازاری وجود داشته باشد. بنیانگذاران استارتاپ ناب بهدنبال توسعه یک محصول و سپس امید به ظهور آن تقاضا نیستند.
سنجش علاقه مصرف کننده
با استفاده از اصول استارتاپ ناب، توسعهدهندگان محصول میتوانند میزان علاقه مصرفکننده به محصول را بسنجند و تعیین کنند که محصول چگونه ممکن است نیاز به پالایش داشته باشد. این فرآیند یادگیری معتبر نامیده میشود و میتوان از آن برای جلوگیری از استفاده غیر ضروری از منابع در ایجاد و توسعه محصول استفاده کرد. از طریق استارتآپ ناب، اگر احتمال شکست ایدهای وجود داشته باشد، بهجای آهسته و گرانقیمت، سریع و کمهزینه شکست میخورد، از این رو اصطلاح «شکست سریع» به آن داده میشود.
روش استارتاپ ناب توسط کارآفرین آمریکایی اریک ریس، بنیانگذار و مدیر عامل بورس بلند مدت بورس (LTSE) توسعه داده شد. او این روش را در کتاب پرفروش خود، استارتاپ ناب که به 30 زبان ترجمه شده است، به طور کامل توضیح می دهد.
استارتاپ ناب در مقابل کسب و کارهای سنتی
روش استارتآپ ناب همچنین هنگام استخدام، خود را از مدل کسبوکار سنتی متمایز میکند. استارتآپهای ناب کارگرانی را استخدام میکنند که میتوانند به سرعت یاد بگیرند، سازگار شوند و کار کنند، در حالی که کسبوکارهای سنتی بر اساس تجربه و توانایی، کارگرانی را استخدام میکنند. استارتآپهای ناب نیز از معیارهای مختلف گزارشگری مالی استفاده میکنند. آنها به جای تمرکز بر صورتهای درآمد، ترازنامه و صورتهای جریان نقدی، بر هزینه جذب مشتری، ارزش مشتری در طول عمر، نرخ ریزش مشتری و اینکه محصولشان چقدر ویروسی میشود تمرکز میکنند.
الزامات برای لین استارتاپ
روش استارتاپ ناب، آزمایش را ارزشمندتر از برنامهریزی دقیق میداند. برنامههای تجاری پنج ساله که بر اساس ناشناختهها ساخته شدهاند، اتلاف وقت در نظر گرفته میشوند در این قبیل استارتاپها و واکنش مشتری بسیار مهم است.
به جای طرحهای تجاری،استارتاپهای ناب از مدل کسب و کار مبتنی بر فرضیه هایی استفاده می کنند که به سرعت آزمایش می شوند. قبل از ادامه، نیازی به تکمیل داده نیست. فقط باید کافی باشد هنگامی که مشتریان آنطور که میخواهید واکنش نشان نمیدهند، استارتاپ به سرعت خود را تنظیم میکند تا ضررهای خود را محدود کند و به محصولات در حال توسعهای که مصرف کنندگان میخواهند بازگردد. شکست یک قاعده است، نه استثنا.
کارآفرینانی که از این روش پیروی میکنند، فرضیههای خود را با درگیر شدن با مشتریان، خریداران و شرکای بالقوه آزمایش میکنند تا واکنش آنها را در مورد ویژگیهای محصول، قیمتگذاری، توزیع و جذب مشتری بسنجند. با اطلاعات، کارآفرینان تنظیمات کوچکی به نام تکرار در محصولات انجام میدهند و تنظیمات بزرگی به نام محوری هر نگرانی عمده را اصلاح می کند. این مرحله آزمایش ممکن است منجر به تغییر مشتری هدف یا تغییر محصول برای ارائه خدمات بهتر به مشتری هدف فعلی شود.
روش استارتاپ ناب ابتدا مشکلی را شناسایی میکند که باید حل شود. سپس حداقل محصول قابل دوام یا کوچکترین ابعاد ممکن، محصول را ایجاد میکند و به کارآفرینان اجازه میدهد آن را برای بازخورد به مشتریان بالقوه معرفی کنند. این روش سریعتر و کمهزینهتر از توسعه محصول نهایی برای آزمایش است و خطری را که استارتآپها با آن مواجه هستند، با کاهش نرخ شکست معمولی بالا کاهش میدهد. لین استارتاپ یک استارتآپ را بهعنوان سازمانی که در جستجوی یک مدل کسبوکار مقیاسپذیر است، بازتعریف میکند، نه سازمانی که یک طرح کسبوکار موجود دارد که مصمم به اجرای آن است.
نمونهای از استارتاپ ناب
بهعنوان مثال، یک سرویس تحویل غذای سالم که افراد 20 ساله مجرد و شلوغ را در مناطق شهری هدف قرار میدهد، ممکن است متوجه شود که بازار بهتری برای مادران 30 ساله تازه متولد شده در حومه شهرها دارد. این شرکت ممکن است برنامه زایمان و انواع غذاهایی که ارائه میکند را تغییر دهد تا تغذیه بهینه برای مادران جدید فراهم کند. همچنین ممکن است گزینههایی برای وعدههای غذایی همسر یا شریک زندگی و سایر فرزندان خانواده اضافه کند.
روش استارتآپ ناب نباید منحصراً توسط استارتآپها استفاده شود. شرکت هایی مانند جنرال الکتریک، کوالکام و اینتویت همگی از روش راه اندازی ناب استفاده کردهاند. جنرال الکتریک از این روش برای توسعه یک باتری جدید برای استفاده توسط شرکتهای تلفن همراه در کشورهای در حال توسعه که برق غیرقابل اعتماد است استفاده کرد.
جمعبندی
استارتاپ ناب فرآیند توسعه یک محصول یا شرکت بر اساس خواستههای بیان شده بازار است.
استارتآپ ناب از یادگیری معتبر استفاده میکند که فرآیندی است که توسط آن شرکتها علاقه مصرفکننده را ارزیابی میکنند.
روشهای راهاندازی ناب به شدت بر روی اطلاعات مرتبط با مشتری مانند نرخ ریزش مشتری، ارزش مشتری در طول عمر و محبوبیت محصول تمرکز میکنند.
در شیوههای استارتآپ ناب، آزمایش بیشتر از پایبندی به یک برنامه سفت و سخت ترجیح داده میشود.
استانداردهای استارتاپ ناب شامل انتشار یک فرم کوچک یا محصولات مفهومی اولیه به منظور ارزیابی واکنش مشتری به محصول است.
برای ثبت طرحهای فناورانه خود و دریافت حمایت از شتابدهنده فراز اینجا کلیک کنید.