پرش لینک ها

چگونه کسب‌وکارهای نوپا می‌توانند برنامه‌ای بازاریابی مؤثر و جذاب تدوین کنند؟

کسب‌وکارهای نوپا در ابتدای مسیر رشد خود با طیف گسترده‌ای از چالش‌ها مواجه هستند که برای دستیابی به موفقیت پایدار، می‌بایست بر آن‌ها غلبه کنند. یکی از مهم‌ترین ارکان موفقیت در این کسب‌وکارها، تدوین یک مدل کسب‌وکار کارآمد است که مسیر حرکت و چشم‌انداز آینده‌ی شرکت را مشخص می‌نماید.

با این حال، به منظور رشد مستمر، کسب‌وکارهای نوپا نیازمند ایجاد جریان درآمدی پایدار از طریق فروش محصولات یا خدمات خود هستند. تأمین هزینه‌های جاری و سرمایه‌گذاری برای توسعه کسب‌وکار، مستلزم اجرای برنامه‌های دقیق بازاریابی و فروش است. عدم وجود یک استراتژی مشخص در این حوزه، می‌تواند به مشکلات مالی جدی و در نهایت، شکست کسب‌وکار منجر شود.

در این مقاله، تلاش شده است تا جوانب مختلف مورد نیاز برای برنامه‌ریزی کسب‌وکارها مورد توجه قرار گرفته و نکات کلیدی مورد نیاز برای دستیابی به موفقیت بازاریابی ارائه گردد.

تمرکزگرایی: کسب‌وکارهای نوپا، با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای که با آن مواجه هستند، می‌بایست رویکردی هدفمند و متمرکز را در فعالیت‌های خود اتخاذ نمایند. یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در این کسب‌وکارها، تعریف دقیق و شفاف از مشتریان هدف و ویژگی‌های منحصر به فرد محصول یا خدمت ارائه شده است.

قیمت‌ (Price): قیمت، قلب تپنده‌ی کسب‌وکار و یکی از چهار ستون اصلی بازاریابی است قیمت‌گذاری نفوذی استراتژی‌ای است که در آن یک شرکت، به‌ویژه شرکت‌های نوپا، محصولات یا خدمات خود را با قیمت بسیار پایین‌تر از رقبا یا ارزش ذاتی محصول عرضه می‌کنند. هدف از این کار، جذب سریع مشتریان جدید، افزایش سهم بازار و ایجاد شناخت برند در کوتاه‌مدت است. این شیوه قیمت‌گذاری برای مراحل معرفی و رشد محصول استفاده می‌شود اما گاها این شیوه قیمت‌گذاری به‌صورت موقت از طرف رهبر بازار و به منظور حذف رقبا انجام می‌شود و به گونه‌ای قیمت‌گذاری تنبیهی می‌باشد.

ترفیع(Promotion): برای اینکه یک کسب‌وکار نوپا بتواند به سرعت رشد کند و در بازار رقابتی جایگاه خود را تثبیت نماید، نیازمند طراحی و اجرای برنامه‌های ترفیعی مؤثر است. این برنامه‌ها با هدف افزایش آگاهی از برند و جذب مشتریان جدید، نقش محوری ایفا می‌کنند. نمونه‌های یک برنامه ترفیعی شامل: ارائه تخفیف و هدایا، حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادها، استفاده از برنامه‌های بازاریابی آنلاین( همکاری با اینفلوئنسرها) می‌باشد.

محصول (Product): مشخص کنید محصول شما چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که از رقبا متمایزتان می‌کند و در آگاه‌سازی مشتریان از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از بسته‌بندی جذاب و همچنین خدمات پس از فروش استفاده نمایید تا مشتریان با اطمینان بیشتری محصول شما را خریداری کنند.

مکان (Place): برای محصولات B2C، پلتفرم‌های آنلاین مانند دیجی‌کالا، باسلام و … انتخاب‌های مناسبی هستند. این پلتفرم‌ها امکان دسترسی آسان مشتریان به محصول شما را فراهم کرده و به سرعت شناخته‌شدگی برندتان را افزایش می‌دهند. برای محصولات تخصصی، کانال‌های تخصصی یک یا دو سطحی، گزینه‌های بهتری هستند. این کانال‌ها شامل نمایندگی‌های فروش، فروشگاه‌های تخصصی و یا حتی فروش مستقیم به مشتریان خاص می‌شود. با استفاده از این کانال‌ها، می‌توانید به مشتریان هدف خود دسترسی مستقیم‌تر داشته باشید.

نویسنده سجاد مالکی

پیام بگذارید