سرمایهگذاران به دنبال چه ویژگیهایی درکسبوکارهای استارتآپی هستند؟
سرمایهگذاری بر روی یک استارتآپ میبایست از چند منظر بررسی شود. اغلب سرمایهگذاران این موارد را قبل از ورود برای سرمایهگذاری به طور دقیق بررسی میکنند. بنیانگذاران کسبوکار موفق از همین قواعد برای راهاندازی یک کسبوکار استفاده میکنند.
-
قدرت تیم مدیریت
هر سرمایهگذار با ارزیابی سابقه کاری یک بنیانگذار به عنوان یک مدیر و رهبر کسبوکار موفق، دامنه تجربیات او در صنعتی که استارتآپ در آن فعال است و مجموعه مهارتها و تواناییهایی که برای موفقیت یک استارتآپ مهم است، سرمایهگذاری احتمالی خود را بررسی میکند.
انعطافپذیری بنیانگذار نیز اهمیت بالایی دارد. انعطافپذیری بنیانگذار نه تنها در آمادگی برای تغییر رویه مدیریتی بلکه در ویژگیهای شخصیتی نیز اهمیت بسزایی دارد به طوری که کارکردن با بنیانگذار کار راحتتری باشد.
-
بازار کسبوکار
این مورد شامل کل بازار صنعت و مقدار پولی است که سالیانه مشتریان صرف محصولات و خدمات آن میکنند. سرمایهگذاران به دنبال بخشهای بازاری هستند که در حال حاضر بیشترین جذابیت بازاری را داشته باشد. علاوه بر این سرمایهگذاران نیمنگاهی به وضعیت قدرت رقبای آن کسبوکار نیز خواهند داشت.
-
محصولات یا خدمات
سرمایهگذاران به دنبال تعریف واضح از محصولات و خدمات میباشند. همچنین سرمایهگذاران میخواهند بدانند که محصول یا خدمات خاص چگونه متناسب با نیاز بازار تعریف شده است. به طورکلی محصولات یا خدمات باید مزایای بیشتری نسبت به محصولات مشابه در بازار داشته باشند تا شانس موفقیت آن افزایش یابد. همچنین هر مقدار کپیکاری از روی آن محصول یا خدمات کلیدی سختتر باشد، شانس موفقیت آن بیشتر است.
-
نوع صنعت
اگر صنعتی که سرمایهگذار در نظر دارد برای سرمایهگذاری به آن وارد شود مبتنی بر تکنولوژی پیچیده با سرعت پیشرفت بالا و مقرون به صرفه باشد، برای او یک امتیاژ ویژه به حساب میآید.
-
کانالهای فروش
اینکه محصول چگونه به دست مشتریان خواهد رسید. همچنین روشهای فروش و بازاریابی محصول نیز دارای تستهای موفقیت فروش در بازار باشد.
-
سطح آمادگی محصول
سرمایهگذاران ترجیح میدهند روی کسبوکارهایی سرمایهگذاری کنند که از بلوغ بیشتری برخوردار است. به طور کلی کسبوکاری که از مرحله ایده اولیه گذر کرده باشد و سطح آمادگی فناورانه بالاتری دارد، جذابیت بیشتری برای سرمایهگذاری دارد چرا که ریسک عدمموفقیت کسبوکار را تا حد زیادی نسبت به ابتدا کاهش داده است.
-
کیفیت طرح و ارائه کسبوکار
به طور کلی بین کیفیت طرح کسبوکار، ارائه آن و چشمانداز کسبوکار باید همبستگی وجود داشته باشد. اگر یک طرح جامع کسبوکار در یک روش منسجم و متقاعدکننده ارائه شود از شانس بالاتری برای جذب سرمایهگذار برخوردار است.