شتابدهنده یا مرکز رشد؟
شتابدهنده و مرکز رشد هر دو در راستای رشد و اسکیلآپ استارتآپها فعالیت میکنند. اگرچه این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر استفاده میشوند،اما تفاوتهای بسیاری با یکدیگر دارند لذا این دو اصطلاح به هیچ عنوان نباید اشتباه گرفته شوند. تفاوت شتابدهنده و مرکز رشد دقیقاً چیست و این برنامهها چه معنایی برای سازمان شما میتوانند داشته باشند؟
در ادامه به بررسی 5 تفاوت مهم میان این دو مفهوم خواهیم پرداخت:
شتابدهنده یا مرکز رشد: تفاوت این دو در چیست؟
برنامههای شتابدهنده و مرکز رشد دو مدل متداول حمایت از استارتاپها هستند. در بسیاری از موارد، در مورد تفاوت بین این دو سردرگمی وجود دارد. بنابراین، برای تصمیمگیری اینکه کدام برنامه میتواند برای استارتاپ شما مفیدتر واقع شود، ابتدا به تفاوتهای ساختاری این دو برنامه حمایتی نگاهی بیندازیم:
1. شتابدهندهها توسط یک شرکت حامی تامین مالی میشوند. مراکز رشد اغلب مستقل هستند اما میتوانند با شرکتها یا صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر یا دانشگاهها ارتباط داشته باشند.
2. شتابدهندهها با هدف شتاب دادن به شرکتها و افزایش مقیاس آنها هستند. مراکز رشد در درجه اول بر تحریک نوآوری تمرکز میکنند (آنها ایدههای خام را پرورش میدهند). میتوان گفت در برخی موارد، مراکز رشد به عنوان آماده سازی طرح برای شتابدهندهها فعالیت میکنند.
3. برای شتابهندهها، معمولاً یک چارچوب زمانی مشخص چند ماهه تعیین میشود. مراکز رشد بلندمدت هستند – در بسیاری از موارد حتی سالها طول میکشد.
4. در شتابدهندهها، راهنمایی توسط شرکت قدیمی بخش مشخصی از برنامه است. بهعلاوه، شرکت مستقر اغلب سهام کوچکی را در استارتآپیا شرکت دریافت میکند. این دو مورد از دلایلی است که قبول شدن در برنامه شتابدهنده آستانه بالایی دارد. از طرف دیگر، مراکز رشد بر روی اعداد بزرگتر تمرکز می کنند و انتخاب کمتری دارند.
5. شتابدهندهها برنامههای بسیار ساختارمندتری نسبت به مراکز رشد دارند و سعی میکنند نوعی همسویی بین استارتآپها ایجاد کنند. مراکزرشد بیشتر بر ایجاد محیطی برای ایجاد همآفرینی متمرکز هستند.
شتابدهنده یا مرکز رشد؟ کدامیک برای شما سودمندتر است؟
به عنوان یک مدیر سطح C در یک سازمان بزرگتر، ممکن است بخواهید خودتان با استارتآپها و شرکتهای بزرگتر کار کنید. در آن مثال، شما باید تصمیم بگیرید که آیا یک برنامه شتابدهنده یا یک برنامه مرکز رشد بهتر با اهداف شما مطابقت دارد، پیش از این تصمیم، در زیر چند سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید:
• چقدر بودجه برای این پروژه دارم؟ضرر مقرون به صرفه چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت چیست؟
• با چه سرعتی میخواهم نتایج را ببینم؟
• چگونه نتایج را اندازه گیریکنم؟ (به عنوان یک نکته جانبی، «نتایج» نباید با سود سنجیده شوند، زیرا یک برنامه استارتاپ نیز شکل عالی روابط عمومی است.)
اگر پاسخهای شما بر نتایج سریع و ملموس متمرکز است، باید یک برنامه شتابدهنده را انتخاب کنید. اما اگر چشم انداز بلندمدتی دارید که در آن جنبه روابط عمومی نیز نقش مهمی ایفا میکند، باید مرکز رشد را انتخاب کنید. یا، اگر به تعاریف اهمیتی نمیدهید و می خواهید هر دو را انجام دهید، آنها را با هم مخلوط کنید…
یک استارتاپ برای راه اندازی، رشد و رسیدن به درآمد، بهتر است که از یک سری برنامهها و افرادی که در این زمینه مهارت دارند، کمک بگیرد. از جمله این کمک کنندهها میتوان به شتابدهندهها و انکوباتورها یا همان مراکز رشد اشاره نمود.
نتیجهگیری
از شتابدهندهها میتوانید در مراحل اولیه راهاندازی استارتاپ و به منظور یادگیری، شبکه سازی و تامین مالی استفاده کرد. از مراکز رشد نیز میتوانید هم در مراحل ابتدایی و در جهت انتخاب مدل کسبوکار و راهبردهای پیشنهادی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که شتابدهندهها و مراکز رشد بسیاری وجود دارد که قطعا یک کدام آنها متناسب با شما و کسب و کارتان خواهد بود. با این حال اگر تصمیم به پیوستن به برنامهی mentorship را دارید، تعیین کنید که آیا تمایل به رشد سریع دارید یا پایدار. شما تنها کسی هستید که میدانید کدام یک برای استارتآپتان مناسب است.