
از پیچ دک تا جذب سرمایه
چگونه برای استارتاپ خود سرمایه گذار جذب کنیم؟
کارآفرینی در قرن بیستم بیشتر به عنوان یک موقعیت برای ایجاد مشاغلی متفاوت برای افرادی که در مشاغل مرسوم جایی نداشتند در نظر گرفته میشد. در این دوران که کارآفرین بودن بیشتر یک توهین به حساب میآمد، تعدادی از کارآفرینان موفق شدند کسبوکار خود را رشد دهند، این در حالی است که اکثر کارآفرینان در آن زمان در ابتدا به موفقیتهایی دست یافتند اما نهایتاً با فقر دستوپنجه نرم کردند و بعضاً مجبور شدند آنچه را که توسعه دادند، رها کنند.
اما اکنون و در قرن بیستویکم شرایط به نفع کارآفرینان است چراکه موانع ورود به این حوزه به لطف پیشرفت فناوری، جهانی شدن و نفوذ استعدادهای جدید بسیار کاهش یافته است. امروز ادبیات استارتاپها و کارآفرینی در اکوسیستم نوآوری رواج دارد و همه روز استارتاپهای متنوعی در زمینه فناوری در حال ظهور هستند.
مقدمه:
جذب سرمایهگذار برای استارتاپها یکی ازمهمترین عوامل رشد به حساب میآید.
استارتاپها در ابتدای فعالیت خود نیاز به حمایت مالی و جذب سرمایه و سرمایهگذار دارند، به همین جهت سراغ سرمایه گذاران ریسکپذیر میروند.
سرمایهگذار با وجود آگاهی نسبت به ریسک بالای این نوع سرمایهگذاریها این کار را انجام میدهد، چرا که میداند در صورت انتخاب صحیح و سرمایهگذاری هوشمندانه در بلند مدت بیش از سایر سرمایهگذاریها آورده خواهد داشت.
در مقالهی پیشرو سعی داریم کسبوکارها را با نحوه تعامل صحیح با سرمایهگذاران آشنا کنیم، و در این راستا لازم است مواردی را بررسی کنیم:
۱) آیا استارتاپ من نیاز به سرمایهگذاری دارد:
بـه صـورت کلـی اقـدام بـرای جذب سرمایه و سرمایهگذار از سـوی اسـتارتآپ تصمیـم بزرگـی اسـت و بـدون درنظرگرفتن تمـام جوانب و موانع قابل اجرا نیسـت.
شما باید آگاه باشید که آیا کسـبوکارتان در وهلـه اول صلاحیت جـذب سـرمایه دارد؟
آیـا انـدازه بـازار کسـبوکار بـه گونـهای اسـت کـه امیـد به ریسـک و سـرمایهگذاری داشـته باشـد تـا بتـوان بـه این وسـیله، سـرمایهگذاران را بـه بازگشـت سـرمایه امیدوار سازید؟
بنابراین پیش از اقدام به جذب سرمایهگذار، لازم است جایگاه استارتاپ خود را در مسیر رشد و چرخه عمر مالی بشناسید و متناسب با آن، برای جذب سرمایه اقدام کنید.
۲) روشهای تامین مالی چرخه رشد
استارتاپها از دید سرمایهگذاران از حداقل محصول پذیرفتنی (mpv) آغاز و با خروج سرمایه گذار به اتمام میرسد که این خروج میتواند در قالب فروش سهام ، ادغام، تملیک کسب و کار، عرضه اولیه سهام و یا از نوع شکست و انحلال شرکت و فروش داراییها باشد.
بنیانگذاران برای رشد کسبوکار خود نیازمند جذب سرمایهگذار هستند که این امر علاوهبر استفاده از حمایت مالی سرمایهگذاران، روشهای دیگری نیز دارد از جمله:
- ۱-۲ خود راه اندازی: این روش برای کارآفرینان بدهی مالی یا کاهش سهام به همراه نخواهد داشت، مثل مدلهای سرمایهگذاری جمعی یا بردن جوایز استارتاپی. اما این روش معمولاً رشد فزاینده به همراه ندارد.
- ۲-۲ دریافت وام و ایجاد بدهی: کارآفرینان با دریافت وام و ایجاد بدهی برای خود، سهامشان را واگذار نمیکنند که این روش در آغاز به علت عدم توان پرداخت یا درآمد نامطمئن توجیه ندارد.
۳) بهرهمندی از حمایت سرمایهگذاران ریسکپذیر در ازای واگذاری سهام:
این روش به عنوان راه حل اصلی تامین مالی برای استارتاپها شناخته میشود و در باب اهمیت این موضوع لازم به ذکر است که پنج شرکت با بیشترین ارزش در بازار کار در انتهای سال «۲۰۱۹» یعنی اپل، مایکروسافت، گوگل، آمازون و فیسبوک بر مبنای سرمایهگذاری سرمایهگذاران ریسک پذیر شکل گرفته است.
۴) اخذ وام یا جذب سرمایه:
این موضوع به دیدگاه بنیانگذاران بستگی دارد. اگر مطمئن هستید که در مدت زمان کوتاه به درآمد و جریان نقدینگی خوبی میرسید یا میخواهید با کاهش سرمایهگذاری در برخی از حوزههای کسبوکارتان، رشد را فدای پرداخت بهره و نهایتاً اصل وام کنید، وام گرفتن از بانک میتواند بهترین گزینه برای تامین مالی استارتاپ شما باشد.
در کل میتوان اینگونه گفت که استفاده از وام یعنی: لازم نیست هیچ سهمی به دیگران بدهید بنابراین کنترل کامل کسبوکار در اختیار خودتان قرار دارد.
اگر فکر میکنید لازم است تمامی منابع مالی را صرف تأمین هزینههای کسب و کار کنید و به درآمدزایی کوتاهمدت هم اطمینانی ندارید و یا نمیخواهید با چالش کمبود همیشگی سرمایه در کسب و کارتان سروکله بزنید، تامین بودجه از طریق فروش سهام میتواند گزینه بهتری باشد.
۵) معیارهای یافتن سرمایهگذار و جذب سرمایه:
اگر در مسیر جذب سرمایه هستید و از گرفتن وام منصرف شدهاید تنها گزینه برای شما جذب سرمایه از طریق سرمایهگذاران میباشد. بهتر است پیش از آمادهسازی فایل ارائه به سرمایهگذار و ارائه اطلاعات مالی در خصوص بازده احتمالی آیندۀ کسبوکارتان نسبت به معیارهای ارزیابی سرمایهگذاران آگاهی کافی داشته باشید.
- ۱–۵ افراد تیم: یکی از مهمترین معیارها برای سرمایهگذاران رزومه افراد تیم میباشد .سرمایهگذاران پیش از سرمایهگذاری بررسی میکنند که آیا تیم شما توانایی کافی در اجرای ایده را دارد یا خیر.بنابراین هر سرمایهگذار افراد تیم را از ابعاد مختلف از جمله توانایی، سابقه، تجربه و درصد موفقیت در سایر پروژهها رصد کرده و در نهایت اثرگذارترین تیم را برای اجرای ایده انتخاب میکنند.
- ۲-۵ محصول: یکی از سوالات اساسی سرمایهگذاران از شما به عنوان یک استارتاپ این خواهد بود که محصول شما چه نیاز اساسی را از مصرفکننده برطرف میکند و یا راهکار ارائه شده توسط تیم شما میتواند ضرورتی برای انجام هزینه در مشتری ایجاد کنند؟ سرمایهگذار زمانی حاضر به سرمایهگذاری روی ایده و کسب و کار شما میشود که چنین پتانسیلی را در محصول ارائه شده، مشاهده کنند.
- ۳-۵ حجم بازار: سایز بازار معیار سومی است که سرمایهگذاران در مراحل اولیه، ارزیابی میکنند. از نظر سرمایه گذاران کسب جایگاه در یک بازار کوچک جذابیت چندانی ندارد! بنابراین حتی اگر تیم و محصول عالی باشند اما اندازهی بازار به قدری نباشد که کسبوکاری بزرگ به همراه بیاورد، یا پیشبینی حجم بازار اندازه بازار از دقت کافی برخوردار نباشد مطلوب سرمایهگذاران نیست. به این منظور شناخت کافی از پرسونای مشتری به شما کمک می کند دید عمیق تری از مشتریان خود داشته باشید، و بتوانید سایز بازار را به درستی تخمین بزنید. نکته مهمی که در مواجهه با مشتریان اهمیت دارد در واقع قابلیت تاثیر گذاری محصول بر احساس مشتری میباشد. اگر محصول شما بتواند تاثیر مثبتی روی مشتری بگذارد قطعاً به شما وفادار خواهد شد. سوال پیش آمده این است که جامعه هدف شما بخش بندی بازار جز کدام دسته قرار می گیرند؟
- ۴-۵ ورود به بازار: ضعیفترین بخش ارائه استارتاپها در زمینههای ورود به بازار میباشد چرا که علیرغم اهمیت بالای این گام، کمترین توجه را از سوی بنیانگذار به خود اختصاص میدهد،ایشان بیشتر بر روی جذب سرمایه متمرکز هستند اما این موضوع مهم که سرمایه سبب ورود به بازار کار نمیشود را نادیده میگیرد، برخلاف بنیانگذاران، سرمایهگذاران توجه ویژهای به این مهم دارند و از شما برنامه مشخص برای روند فروش میخواهند. البته ذکر این نکته لازم است که نیاز نیست در همان ابتدا شما مدل استواری در اختیار داشته باشید، اما لازم است چارچوبی داشته باشید که به وسیله آن سرمایهگذار بتواند به درک مناسبی در زمینه توانایی شما در جذب مشتری برسد.
- ۵-۵ برنامهریزی برای فاز بعدی: پس از جذب سرمایه، شما باید قادر به ارائه اهداف مشخص برای پول سرمایهگذاری شده، باشید و به خاطر داشته باشید سرمایهگذاران از هم اکنون به فکر مرحله بعدی تامین سرمایه هستند تا از این طریق، ریسکی که متحمل شده اند را کاهش بدهند. بنابراین شما باید تلاش کنید با عملکرد خود نظر سرمایهگذاران را جلب کرده و آنها را برای تزریق سرمایههای بعدی اغوا کنید و برای این کار لازم است شما یک برنامهریزی دقیق داشته باشید.
۶) هنر ارائه: شما به عنوان یک کارآفرین باید بتوانید به نحوی ایده خود را ارائه بدهید. شما باید بتوانید سرمایهگذار را قانع کنید که شرکت شما یک فرصت پربازده برایشان خواهد بود. به یاد داشته باشید جذب سرمایه برای کسب و کار شما اهمیت بالایی دارد اما جذب سرمایهگذار مناسب به مراتب مهمتر است. بنابراین پیش از ارائه شما باید شناخت خوبی نسبت به سرمایهگذار و حوزه فعالیت و نیز شبکه ارتباطی ویژهشان داشته باشید، چرا که سرمایهگذار در کنار تأمین مالی باید قادر باشد مسیر پیش روی شما را تسهیل کند. در این مرحله جذب سرمایه از طریق شتاب دهندهها، سرمایهگذاران موسسات حقوقی که ارتباط خوبی با سرمایهگذاران دارند و … گزینهای مناسب برای شما به عنوان یک کارآفرین میباشد. تا این لحظه تلاش کردیم 6 مورد از مواردیکه برای جذب سرمایهگذار، اهمیت بالایی دارد را بررسی کنیم. سایر موارد را در هفتههای آتی بررسی کرده و در اختیار علاقمندان قرار خواهیم داد.
راههای ارتباط با فراز: